Veganism și compasiune

În 2011 deveneam vegetariană. A fost o decizie luată în timp ce mâncam pui la rotisor. Pur și simplu mi-am pus problema ”De ce mănânc un cadavru?”. Făceam asta de 23 de ani, dar până în acel moment nu luasem niciun fel de măsură și rău îmi pare. Tranziția mea s-a petrecut treptat. Mai întâi am renunțat la carne, am mai mâncat vreo 6 luni pește până în momentul în care nu mai suportam mirosul. De aproape un an mănânc 99% vegan. Mai calc strâmb din când în când, dar asta din cauza lipsei de resurse și, de ce nu, comoditate – se întâmplă ca ceva dulce să conțină lapte praf. Mă apucă din când în când mustrările de conștiință când le consum, dar nimeni nu e perfect și fac tot posibilul să mă îndrept pe calea cea bună.

Cele mai ciudate reacții la dieta mea au fost legate de faptul că nu sunt trasă prin inel sau că nu sunt ruptă de foame. 23 de ani de alimentație aiuristică nu pot fi șterși atat de ușor. În timp, am devenit mult mai atentă la ce mănânc și de unde vine acea hrană și principala mea preocupare era ca nimeni să nu fie nevoit să moară pentru ca eu să trăiesc.

Dar ce am cu laptele? Ce am cu ouăle? Ele nu sunt vii. Ele nu au ochi. Hai s-o luăm așa… De ce lumea bea lapte de vacă și nu lapte de pisică? A doua variantă v-ar putea scârbi, dar e la fel de viabilă ca prima. Puii au nevoie de laptele mamei pentru a crește mari și sănătoși. Acum imaginați-vă cât de aiurea ar fi să vedeți o vacă alăptând un pui de urs. E nenatural – fix la fel cum e și consumul de lapte de vacă de către oameni.

egg

Acum să vorbim de ouă. Ce sunt ele, de fapt? Păi…știți acea perioadă a lunii când femeia eliberează un ovul? Ăla e oul. Sună apetisant? Mă gândeam eu că nu…Să nu mai vorbim de nivelul ridicat de colesterol. În plus, știți ce fețe faceți atunci când vedeți o pată roșie pe oul din tigaie. Da, sânge. Și cu asta am zis suficiente. A, ba nu! În industria producătoare de ouă, puii masculi sunt aruncați într-o mașină de tocat imensă pentru că nu pot face ouă, la rândul lor.

Toată viața am iubit animalele, dar de doar 5 ani și ceva fac ceva ca să demonstrez această afirmație. Și nu, animalele nu vor suprapopula planeta dacă nu le mâncăm – dacă nu e cerere, nu va fi nici producție/ofertă. Destul de logic, nu? Pe lângă etică, un alt motiv pentru care ar trebui să fim vegani cu toții este mediul înconjurător. În loc să hrănim animalele pe care le-am mânca, mai bine am hrăni milioanele de muritori de foame din țările subdezvoltate. E o soluție atât de simplă, dar care e umbrită de ideea că ouăle, carnea și lactatele sunt bune, sățioase, sănătoase și…cel mai periculor cuvânt…tradiționale! Da, pentru că românul ține post 40 de zile, neștiind cu ce să se hrănească în mod echilibrat, dă iama în preparatele tradiționale și nu poate supraviețui fără Colebil și Triferment după aceste mese copioase. Nasol e dacă se ajunge și la urgențe după consumul alimentelor ”de dulce”. Chiar nu e învățare de minte? Animalele nu sunt aici pentru noi, ci sunt aici CU noi.

why vegan

Mi-e greu să concep cum cineva se consideră iubitor de animale când friptura e la ordinea zilei. Cred că pisicile și câinii lor dorm cu un ochi deschis noaptea de teamă…Nu, nu sunt ridicolă. De ce se face diferența asta? Iubim pe Azorel și Pufi dar tăiem mielul, vițelul, găina și porcul, iar carnea de cal e un subiect controversat – nu știm cum să reacționăm la treaba asta. De ce nu avem aceeași dragoste pentru toate animalele și puii lor? Suntem revoltați că în China se mănâncă câini, dar dăm check-in la KFC. Vedeți problema aici? Toate ființele merită să trăiască și nu suntem noi în putere să tragem o linie între simpatic și delicios. Nu sunt religioasă, doar am un simț al dreptății mult prea mare și nu mi se pare normal să avem control asupra necuvântătoarelor.

O altă problemă sunt produsele cosmetice care testează pe animale. Înainte să judec un produs, aflu dacă e cruelty free, apoi mă gândesc dacă îl voi cumpăra și voi susține compania în cauză. Știu că multă lume ridică în slăvi produsele LÓreal pentru cât de bune sunt la preţul pe care îl au. Ştiu asta pentru că şi eu credeam la fel. Problema e că această companie e notorie pentru testele pe animale. Şi mai sunt multe altele pe care nu doresc să le (mai) susţin. Ca să aflaţi ce mărci sunt cruelty-free, puteți oricând să verificați online sau prin aplicații de genul acesta sau pe site-ul CrueltyFreeKitty.

Veganismul nu implică doar alimentația. Implică să nu purtăm piele, blană, fulgi etc. Implică să nu îi susținem pe cei care exploatează animalele. Veganismul e un subiect despre care aș putea vorbi și învăța ani la rândul, dar prefer să împart subiectul acesta pe mai multe articole.

Ca documentare, recomand Forks over Knives și Earthlings.

Iar la întrebarea ”De ce sunt vegană?” pot răspunde simplu: pentru că sunt schimbarea pe care vreau să o văd în lume.

 

 

Leave a Reply

